مقالات

عوامل مهم در طراحی ‌‌بسته‌بندی محصولات

طراحی ‌‌بسته‌بندی محصولات

از گذشته تاکنون از ‌‌بسته‌بندی به عنوان یک محافظت برای محصول استفاده‌ می‌کردند تا از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف‌‌کننده برسد سالم باشد و هیچ آسیبی به آن وارد نشود. از طرف دیگر ‌‌بسته‌بندی‌ می‌تواند به کالا هویت و شخصیت بدهد تا هر کسی از روی ‌‌بسته‌بندی نیز متوجه شود برای چه برند و شرکتی است. در واقع صاحبان کسب و کار یا تولیدکنندگان انواع کالاها و محصولات‌ می‌توانند از این طریق پیام خود را به مشتریان و مخاطبان خود برسانند.

تیم متخصص شرکت لیزارد متشکل از افراد حرفه‌‌ای و مجرب در زمینه گرافیک و طراحی است که‌ می‌توانند به شما در انواع زمینه های بازاریابی و تبلیغات، از جمله طراحی وب سایت، طراحی بروشور، عکاسی تبلیغاتی، ‌‌بسته‌بندی محصولات و غیره کمک کنند تا به اهداف والای فروش خود یعنی جذب مشتریان بیشتر دست یابید.

نقش گرافیک در ‌‌بسته‌بندی محصولات

گرافیک منحصر به فرد ‌‌بسته‌بندی محصولات هر برندی موجب‌ می‌شود تا به سادگی در ذهن مشتریان باقی بماند و تمامی محصولات شرکت و برند را با آن ‌‌بسته‌بندی بشناسند. چنین طراحی ‌‌بسته‌بندی محصولاتی باید انگیزه خرید را در مشتریان افزایش دهد و بسیار چشم نواز و چشمگیر باشد.

جدا از طراحی ظاهری، نحوه باز شدن راحت و خاص ‌‌بسته‌بندی‌ می‌تواند شما را در میان سایر رقیبان ممتاز و برجسته نشان دهد.

نقش رنگ در ‌‌بسته‌بندی محصولات

رنگ‌ها همیشه توانستند تا خلاقیت و نوآوری را در معرض نمایش بگذارند و این موضوع درباره طراحی ‌‌بسته‌بندی کالاها نیز صدق‌ می‌کند. رنگ‌بندی برند و شرکت خود را روی ‌‌بسته‌بندی محصولات خود پیاده کنید تا مشتریان به سرعت شما را شناسایی کنند.

یکی از مهمترین عواملی که موجب جذب مشتری‌ می‌شود، رنگ است، آن هم رنگی که به خوبی پیام شما را به مخاطب برساند و با سایر عوامل طراحی تبلیغاتی و بازاریابی شما یکسان باشد.

تاثیر نماد‌ها در ‌‌بسته‌بندی محصولات

هر جامعه‌‌ای از نمادهای مشخصی برخوردار است که‌ می‌توانند به وسیله رنگ، شکل خاص یا عدد نشان داده شوند. استفاده از این نمادها در ‌‌بسته‌بندی کالاها‌ می‌تواند بیانگر فرهنگ و آن جامعه باشد.

اما توجه داشته باشید که این موضوع در مورد محصولات داخلی صدق‌ می‌کند، چرا که محصولات و کالاهایی که قرار است به خارج از کشور صادر شوند نباید بر اساس فرهنگ‌های داخلی نمادگذاری شوند. توجه به کشور و فرهنگ مقصد در انتخاب این نمادها برای ‌‌بسته‌بندی کالاها بسیار حائز اهمیت است.

طراحی ‌‌بسته‌بندی محصولات

طراحی ظاهری ‌‌بسته‌بندی باید به گونه‌‌ای باشد که در وهله اول نظر مشتریان را به خود جذب کند. به این ترتیب باید مخاطبان و مشتریان هدف خود را بشناسید و رده سنی، نیازها و علایق‌شان را در این زمینه در نظر بگیرید.

طراحی ‌‌بسته‌بندی محصولات

هزینه ‌‌بسته‌بندی کالا

‌‌بسته‌بندی محصول بخش مهمی از هزینه کلی آن را شکل‌ می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در صنعت زیبایی و لوازم آرایشی، 40 درصد از قیمت فروش هر محصول به ‌‌بسته‌بندی آن باز‌ می‌گردد. لازم است برای حفظ احترام به مشتری و کاهش هزینه‌های مربوط به ‌‌بسته‌بندی محصولات خود، با یک تیم متخصص صحبت کنید و از هزینه‌های اضافه خود بکاهید.

مسائل زیست محیطی و حقوقی را در نظر بگیرید

اکثر ‌‌بسته‌بندی‌ها بعد از استفاده از محصول دور ریخته‌ می‌شوند، از این رو بسیار مهم است که مسائل زیست محیطی را در نظر بگیرید و از طرف دیگر باید اطمینان حاصل کنید که ‌‌بسته‌بندی محصولات شما موجب نقض مالکیت معنوی نمی‌شود. در واقع شما نباید از حق چاپ یا حق ثبت اختراعات شرکت های دیگر استفاده کنید.

به یاد داشته باشید نوآوری همیشگی در طراحی چاپ و ‌‌بسته‌بندی محصولات شما‌ می‌تواند توجه تمام بازار را به سمت تان جلب کند.

از برچسب خوانا استفاده کنید

برچسب‌ها و لیبل‌ها به دلیل ارائه اطلاعات به مشتریان و برای این که مشتریان بتوانند با یک نگاه کوتاه به هویت کالا و محصولات و ویژگی های آن پی ببرند، ساخته شده‌اند. مشتریان حتی از این برچسب‌ها برای مقایسه کالا‌ها به کار‌ می‌برند. از این رو این برچسب‌ها باید خوانا و واضح باشند تا به راحتی توسط آن‌ها خوانده و درک شوند.

تصاویر نقش مهمی در ‌‌بسته‌بندی محصولات دارد

انتخاب تصاویر مناسب‌ می‌تواند معرف خوبی برای محتویات درون ‌‌بسته‌بندی باشد. سعی کنید این عکس و تصویر را واضح و کاملا و از همه مهمتر مرتبط انتخاب کنید تا راهنمای خوبی برای مشتریان باشد و این امر به تصمیم خرید مشتریان کمک کند. به همین دلیل است که در ‌‌بسته‌بندی کالاهای اسباب بازی از شخصیت‌های کارتونی استفاده‌ می‌کنند.

متناسب بودن تصویر با نوع کالا موجب‌ می‌شود تا دقیقا پیام خود را به مشتریان برسانید و آن‌ها را به سمت خرید سوق دهید.

زبان روی ‌‌بسته‌بندی

به املا و علائم نگارشی و دستوری زبان روی ‌‌بسته‌بندی دقت کنید تا کیفیت و حرفه‌‌ای بودن محصول خود را به مشتریان ثابت کنید. چنین ‌‌بسته‌بندیی هایی همیشه در یاد و خاطر مشتریان‌ می‌ماند.

‌‌بسته‌بندی باید مهر و موم باشد

حفاظت کامل و مهر و موم بودن ‌‌بسته‌بندی برای مشتریان بسیار مهم است. بارها دیده‌ایم مشتریانی که از خرید محصولات با ‌‌بسته‌بندی‌های مخدوش و یا غیر مهر و موم خودداری‌ می‌کنند و نمی‌توانند به آن اعتماد کنند. از این رو باید به امنیت محصول خود توجه کنید تا هم از محتویات درون آن محافظت کنید، و هم چنین بتوانید اعتماد مشتری را بابت این که یک محصول تماما باکیفیت و سالم به دست شان‌ می‌رسد، جلب کنید.

سادگی را در طراحی ‌‌بسته‌بندی خود رعایت کنید

هر چه یک طراحی شلوغ و بهم ریخته باشد، بیشتر دل مشتریان را‌ می‌زند و از خرید آن امتناع‌ می‌کنند. هر چه طراحی یک محصول و کالا ساده‌‌‌تر و در عین حال جذاب‌‌‌تر باشد، بهتر‌ می‌تواند روی تصمیم خرید مشتریان تاثیر بگذارد. جالب است بدانید که اشتباه در طراحی ‌‌بسته‌بندی باعث‌ می‌شود حتی مشتری به کیفیت بالای داخل آن توجهی نکند. پس سادگی را قربانی نکنید و اجازه دهید مشتریان جذب طراحی ساده و گیرای محصول و کالای شما شوند.

برندسازی کلید اصلی موفقیت ‌‌بسته‌بندی محصول

‌‌بسته‌بندی محصول شما‌ می‌تواند هویت برند و شرکت  شما را نمایان کند. شاید تمام تمرکز یک تولید‌‌کننده روی تولید یک محصول با کیفیت باشد اما ‌‌بسته‌بندی مدرن و به روز به همان اندازه‌ می‌تواند تاثیرگذار باشد.

محصول و ‌‌بسته‌بندی آن باید به گونه‌‌ای طراحی شود تا هر کسی در وهله اول هویت آن را تشخیص دهد. بنابراین از ارائه محصول با ‌‌بسته‌بندی شیک و خاص به مشتریان خود دریغ نکنید که این امر‌ می‌تواند آن‌ها را برای خرید از شما بیشتر تشویق و تحریک کند.

تاثیر ‌‌بسته‌بندی در حفاظت از کالا و محصول

‌‌بسته‌بندی موجب‌ می‌شود تا آن کالا و محصول در مقابل آسیب‌ها و صدمات هنگام جابه‌جایی و حمل و نقل مصون باقی بماند و یا تحت تاثیر عوامل محیطی و آلودگی هوا قرار نگیرید.

کلام آخر

برای دستیابی به چنین ‌‌بسته‌بندی برای محصولات و کالاهای خود اجازه دهید یک تیم متخصص و مجرب که از تمامی اصول و قواعد در این زمینه باخبر است، این کار را به نحو احسنت برای شما انجام دهد. ما در تیم لیزارد منتظر تماس شما برای راهنمایی بیشتر و پاسخگوئی به سوالات هستیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *