مقالات

ابزار GTmetrix آنالیز سرعت سایت

ابزار GTmetrix آنالیز سرعت سایت

یکی از مهمترین معیارهای موفقیت هر ‌وب‌سایتی، سرعت بالای آن است. حتی در زمینه سرعت سایت، یک ثانیه نیز تفاوت بسیار قابل توجهی را ایجاد‌ می‌کند به گونه‌ای که همین مدت زمان به ظاهر ناچیز‌ می‌تواند موجب ضرر و زیان و یا حتی افزایش سود یک کسب‌و‌کار شود. برای اینکه سرعت ‌وب‌سایت اندازه‌گیری شود، ابزارهای بسیاری وجود دارند که محبوب‌ترین آن ابزار GTmetrix است که‌ می‌توانید از آن برای اندازه گیری ‌وب‌سایت خود به طور موثر استفاده کنید. با ما در این مقاله از شرکت طراحی و گرافیک لیزارد همراه باشید تا این ابزار و نحوه کارکرد آن را به شما توضیح دهیم.

چرا افزایش سرعت سایت مهم است؟

مطمئنا همه ما چنین تجربه‌ای داشته‌ایم که وقتی در مرورگر عبارتی را جستجو کرده‌ایم، با ‌وب‌سایتی مواجه شدیم که برای لود و بارگیری شدن، به مدت زمان زیادی نیاز داشت و همین امر موجب شد تا از آن سایت صرفه نظر کنیم و به سراغ سایت دیگری برویم.

همه کاربران نیز مانند شما‌ می‌خواهند در مدت زمان کوتاه به مطالب و نتایج جستجوی مورد نظر خود دست پیدا کنند. طبق مطالعات انجام شده، کاربران ‌وب‌سایتی را که بیش از 3 ثانیه طول‌ می‌کشد تا بارگیری شود را ترک‌ می‌نمایند. این امر روی سئو سایت نیز تاثیر‌ می‌گذارد، چرا که گوگل آن را یک نمره منفی در نظر‌ می‌گیرد.

بنابراین همیشه باید از یک ابزار برای سنجش سرعت ‌وب‌سایت خود در بازه‌های زمانی مختلف استفاده کنید تا مطمئن شوید که سایت شما از این نظر هرگز افت نمی‌کند.

معرفی ابزار GTmetrix برای اندازه‌گیری سرعت سایت

برای این که از نتایج به دست آمده از این ابزار اطمینان کافی داشته باشید، باید در زمان‌های مختلف چند بار از آن استفاده کنید و روی میانگین نتایج حساب کنید. چرا که ‌وب‌سایت شما به احتمال خیلی زیاد در طول روز به دلیل تعداد بازدیدکنندگان یا حتی استفاده از سرور (مخصوصا هاست اشتراکی) متغییر‌ می‌باشد.

استفاده از GTmetrix رایگان است اما اگر‌ می‌خواهید از امکانات پیشرفته آن مانند بررسی عملکرد ‌وب‌سایت در گوشی همراه، نمودارهای استفاده از منابع، فیلتر گزارش‌ها و غیره دسترسی پیدا کنید، باید هزینه پرداخت کنید.

برای این کار باید به ‌وب‌سایت https://gtmetrix.com مراجعه کنید. سپس باید آدرس سایت خود را در بخش مربوطه وارد کنید و روی دکمه Analyze بزنید. به این ترتیب عملیات بررسی شروع‌ می‌شود.

بعد از مدت زمانی یک صفحه‌ای برای شما باز‌ می‌شود که نتایج نهایی را نشان‌ می‌دهد. در ادامه به توضیح هر یک از بخش‎های این آنالیز‌ می‌پردازیم.

1.Performance Scores

این قسمت خود شامل دو قسمت‌ می‌شود:

  • PageSpeed Score: این مورد به بهینه بودن کدهای سایت باز‌ می‌گردد که درصد بالاتر به بهینه‌تر بودن سایت شما اشاره دارد.
  • Yslow Score: اگر در این قسمت امتیاز مناسب کسب نکردید، به این معنی است که باید با یک تیم برنامه نویسی متخصص مانند شرکت لیزارد مشورت کنید تا بتوانید مشکلات این بخش از سایت خود را رفع کنید و سرعت آن را افزایش دهید.

ابزار GTmetrix آنالیز سرعت سایت

2.Page Detail

  • Page Load Time: زمان بارگذاری ‌وب‌سایت بر اساس ثانیه را نمایان‌ می‌کند.
  • Total Page Size: حجم اصلی صفحه سایتی که در حال بررسي است را نشان‌ می‌دهد.
  • Request: این قسمت به تعداد درخواست‌های ارسالی به سرور به منظور بارگذاری بخش‌های مختلف ‌وب‌سایت باز‌ می‌گردد. هر چه این درخواست‌ها کمتر باشند، یعنی سرعت بارگیری سایت بیشتر است.

3.Yslow و PageSpeed

در این جا نتایج بررسی به وسیله الگوریتم گوگل و یاهو نشان داده‌ می‌شود. هم چنین در این جا توصیه‌هایی برای بهبود سرعت ‌وب‌سایت ارائه‌ می‌گردد. در این جا‌ می‌توانید دریابید که چه دلایلی موجب کاهش سرعت سایت شما شده است و چگونه‌ می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید.

4.Waterfall

به جرات‌ می‌توانیم این قسمت را بهترین و کاربردی‌ترین بخش ابزار GTmetrix بنامیم. دراین جا چارت هایی نمایان‌ می‌شود که زمان صرف شده برای بارگذاری تصاویر، استایل‌ها و غیره را مشخص‌ می‌کند.

5.Video

اگر در ‌وب‌سایت خود فایل‌های ویدیویی داشته باشید، در این قسمت مورد بررسی قرار‌ می‌گیرد.

6.History

اگر‌ می‌خواهید نتایج تست‌ها و بررسی‌های مختلف یک صفحه از وب ست خود را در فاصله زمانی مختلف به صورت نمودار تماشا کنید، سراغ این تب بروید.

کلام آخر

همان طور که گفتیم یکی از مهمترین پارامترها در سئو ‌وب‌سایت، سرعت بالای آن‌ می‌باشد. بنابراین بعد از طراحی ‌وب‌سایت و شروع استفاده از سایت خود باید همیشه به سرعت آن توجه داشته باشید.

طراحان متخصص و مجرب لیزارد این جا  هستند تا شما را در این مسیر راهنمایی کنند. شما‌ می‌توانید برای اطلاع از شرایط و قیمت‌های طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت خدماتی و غیره با ما در تماس باشید و برای بررسی نتایج ابزار GTmetrix و تصمیم‌گیری درست برای افزایش سرعت ‌وب‌سایت خود روی تیم ما و تجربه چندین و چند ساله مان حساب باز کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *